Semantik
Hur kan barnet förstå att ”hund” representerar just hund, varför inte alla fyrbenta ljud, varför inte bara Fido?
Alla barnets kognitiva förmågor används för att snäva tolkningen
- Läser in andras avsikt
- Utnyttjar sin begreppsvärld – förkärlek för objekt
- Utnyttjar ledtrådar i syntaktiskt struktur
- Förståelse för sammanhanget
- Genereraliserar till andra sammanhang
Inga unika inlärningsmekanismer för ordförråd!
Semantik
Ganska långsam ordöfrrådstillväxt under första 18 månaderna – de flesta föräldrarna har koll på hur många ord barnet kan (<50)
Ca 18 mån: Betydligt snabbare inlärningstakt (ordförrådsspurt)
- Barnet allt bättre på att lära in: Förstår och agerar i fler sammanhang, bättre på att plocka ut satsdelar m.m.
- Medvetenhet om fonemnivå – bättre utnyttjande av minnesresurser
- Engelska 6år: 10000 ord, gymnasiet: 60000 – inlärningen fortsätter! Förändringar i organisationen gör systemet effektivare
- Färre nya situationer som vuxen – tillväxten planar ut, men avstannar aldrig.